استقبال از پیکر مطهر شهدای خدمت در فرودگاه مهرآباد تهران موافقت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۸ تیر ماه + ویدئو آیا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود؟ پرچم سازمان ملل متحد نیمه‌افراشته شد + عکس نشست وزیران خارجه شانگهای با یک دقیقه سکوت به احترام ایران برگزار شد پسر شهید امیرعبداللهیان: قرار بود پدرم در روز میلاد، لباس خادمی امام‌رضا(ع) را بر تن کند جزئیات آیین تشییع پیکر خادم‌الرضا(ع) در مشهدمقدس ویدئو | چرا شهید سید ابراهیم رئیسی می‌توانست سید محرومان باشد؟ برای همدردی با مردم ایران؛ تاجیکستان پخش برنامه و موسیقی شاد در رادیو و تلویزیون را ممنوع کرد شعب کشیک بانک‌ها فردا (۲ خرداد ۱۴۰۳) فعال هستند ادارات خراسان‌شمالی پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل شد مجلس در سوگ رئیس جمهور شهید برگزاری جلسات شورای نگهبان با وزارت کشور در خصوص زمان انتخابات موحدی‌کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد حضور رئیس جمهور آذربایجان در سفارت ایران + عکس آیا انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شود؟ غیبت آیت‌الله علم‌الهدی در مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری کیم جونگ اون: رئیس جمهور ایران دولتمردی برجسته بود وزیر آب و هوای پاکستان: امروز جهان اسلام یک رهبر بزرگ خود را از دست داد + فیلم
سرخط خبرها

چرا سفر رئیس جمهور به چین در دو دهه اخیر بی‌سابقه است؟ | انواع سفرهای خارجی مقامات دولتی

  • کد خبر: ۱۵۰۲۴۴
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
چرا سفر رئیس جمهور به چین در دو دهه اخیر بی‌سابقه است؟ | انواع سفرهای خارجی مقامات دولتی
رئیس جمهور که به دعوت رسمی «شی جین پینگ» همتای چینی خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی، در آغازین ساعات روز سه شنبه وارد فرودگاه پکن شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ روز یکشنبه بود که وزارت امورخارجه چین اعلام کرد که رئیس جمهوری ایران بعد از ظهر امروز دوشنبه برای سفری سه روزه به چین سفر می‌کند.

هوآ چان‌یینگ، سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران بنا به دعوت همتای چینی خود روز سه‌شنبه ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن‌ماه) به این کشور وارد خواهد شد.

سفر رئیس جمهور ایران به چین اولین State visit (سفر دولتی) به چین در دو دهه گذشته است.

دیدار رئیسی با رهبر ایران قبل از سفر به چین

رئیس‌جمهور روز دوشنبه در آستانه سفر به چین، با حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

رئیسی در این دیدار گزارشی از برنامه‌های کاری این سفر و جلسات و ملاقات‌های در نظر گرفته شده ارائه داده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، برای رئیس‌جمهور آرزوی موفقیت کردند.

جزییات سفر رییس‌جمهور ایران به چین

در همین حال رسانه‌ها گزارش داده‌اند که رئیس جمهور در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی همتای چینی، ابتدا دیداری خصوصی با شی جین پینگ خواهد داشت و سپس مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور و نیز مراسم امضای اسناد همکاری، در حضور روسای جمهور برگزار خواهد شد.

رئیسی در این سفر همچنین در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی دو کشور شرکت خواهد کرد و دیداری نیز با ایرانیان مقیم چین خواهد داشت.

جمعی از وزرا و اعضای کابینه رئیس جمهور ایران را در سفر به این کشور همراهی می کنند.

رئیسی نخستین میهمان ارشد رئیس جمهور چین در سال نو چینی است.

وزیر خارجه، وزیر اقتصاد، وزیر راه، وزیر نفت، وزیر کشاورزی، وزیر صمت، رئیس‌کل بانک مرکزی و علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد ایران رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین

رئیس جمهور ایران درحالی به چین سفر می‌کند که ایران و چین در سال ۱۳۹۹ برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین یا به اختصار سند همکاری ایران و چین یک توافق سیاسی، استراتژیک و اقتصادی با جنبه‌های پنهان را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران، شرکت ملی صادرات گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، زیرساخت‌های ایران و همکاری نظامی، امنیتی، فرهنگی و قضایی امضا کردند.

گفته می‌شود که حجم سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران براساس این قرارداد معادل ۲۸۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار امریکایی خواهد بود. بخش چشمگیری از این سرمایه‌گذاری چینی‌ها طی سال نخست اجرای قرارداد ۲۵ ساله با آن‌ها به صنعت نفت‌وگاز ایران تزریق می‌شود و مابقی آن به‌صورت مرحله‌ای و براساس توافق دو طرف از سوی پکن در ایران انجام می‌شود. این سند بخشی از طرح یک کمربند یک راه چین است. طبق گفته امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، این قرارداد از روز ۲۴ دی ماه ۱۴۰۰ وارد فاز اجرایی شد.

اجرایی شدن سند راهبردی ۲۵ ساله در سفر به چین دنبال خواهد شد

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر روز ۲۴ بهمن پیش از عزیمت به چین در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف این سفر اظهار کرد: این سفر به دعوت رئیس جمهور جمهور محترم چین انجام می‌شود و در آن، اجرایی شدن سند راهبردی ۲۵ ساله که بین ایران و چین به امضاء رسیده، دنبال خواهد شد.

وی افزود: ما با چین ارتباطات زیادی داریم اما به میزانی که باید، از ظرفیت‌ها برای ارتقای روابط به ویژه در بخش اقتصادی و تجاری استفاده نشده و ما در این رابطه عقب‌ماندگی جدی داریم.

رئیسی با اشاره به اینکه ایران و چین در آسیا ظرفیت‌های بسیاری دارند، بیان کرد: ایران و چین به عنوان دو کشور مستقل که منافع مشترکی در منطقه و جهان دارند، می‌توانند با هم ارتباطات بیشتری داشته باشند. جبران عقب‌ماندگی در ارتباط و اینکه ظرفیت‌های دو کشور دقیق شناخته و برای تبادل به ویژه در اقتصاد روی آن کار شود از اهداف دیگر این سفر است.

وی اضافه کرد: اراده دو کشور زمینه خوبی برای توسعه روابط است. ما با چین روابط دوجانبه زیادی در زمینه‌های اقتصادی، تجارت، انرژی، مالی و پولی داریم که باید دنبال شود. وزرایی هم که در این سفر همراه هستند برای امضای تفاهم‌نامه برنامه‌ریزی کردند.

رئیس قوه مجریه از امضای ۲۰ تفاهم‌نامه در این سفر خبر داد و افزود: آنچه مهم است این است که ما باید روابط راهبردی دوجانبه خود را با چین دنبال کنیم. از طرفی در منطقه، عضویت ما در سازمان همکاری شانگهای ارتباط ما را نزدیک‌تر کرده است.

وی همچنین یادآور شد: عضویت ما در شانگهای باعث شد تا ارتباط ما با زیرساخت‌های اقتصادی منطقه‌ای قطعی شود و این ظرفیت خوبی در ارتباط با چین هم خواهد بود.

رئیسی در ادامه گفت: در ارتباطات جهانی و بین‌المللی، ما با چین منافع مشترکی در مقابله با یکجانبه‌گرایی داریم و برای داشتن استقلال سیاسی در جهان این منافع ما را در کنار هم قرار داده است و باید بتوانیم آن را در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی دنبال کنیم.

رئیس دولت سیزدهم در پایان اظهار کرد: در این سفر با رئیس جمهور و مقامات عالی چین دیدار خواهیم کرد و همکاران من هم با همتیان خود دیدار خواهند داشت. امیدوارم این سفر بتواند برای توسعه روابط همه‌جانیه با چین تاثیرگذار باشد و سطح روابط دو کشور را ارتقاء بدهد.

 انواع سفرهای خارجی مقامات دولتی

 رضا زبیب، دستیار وزیر و مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان در توییتر نوشت: در آداب بین‌المللی تشریفات، ترتیب اهمیت سفرهای خارجی مقامات اینگونه است:

۱-سفر کاری/Working visit -

2- سفر رسمی/Official visit -

3- سفر دولتی/State visit

سفر رئیس جمهور محترم اولین State visit به چین در دو دهه گذشته است لذا با آداب کامل تشریفات انجام می‌شود که نشان از توجه میزبان است.

قرار است سید ابراهیم رئیسی عصر امروز به دعوت همتای چینی خود عازم چین شود.

واکنش آمریکا به سفر رئیسی به چین

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به این که واکنش او نسبت به مورد بحث قرار گرفتن «جبهه متحد ضد آمریکایی» در دیدار روسای جمهور ایران و چین در پکن چیست، گفت: توصیف هدف این سفر را بر عهده خود این دو کشور می‌گذارم‌. فقط نکته‌ای کلی می‌گویم؛ این که زمانی نه چندان دور، آمریکا تلاش هماهنگی برای تعامل با جمهوری خلق چین در زمینه برنامه هسته‌ای ایران انجام داد، دقیقا به این خاطر که کشورهای ما(آمریکا و چین) آن‌ را چالشی برای خود می‌دانند.

پرایس ادامه داد: روابط دوجانبه ما با چین پیچیده است، شاید مهم‌ترین رابطه دوجانبه ما باشد. این رابطه جوانب مختلفی دارد که عمدتا رقابتی هستند. برخی جوانب محل اختلاف و مناقشه هستند که ما به همین دلیل مسیرهای تعامل را باز نگه می‌داریم. برخی حوزه‌ها هم هستند که در آن‌ها هماهنگی و همکاری وجود دارد و ما در آن‌ها منافع مشترکی داریم و به نفع آمریکا است که با چین همکاری کند.

او در همین راستا با اشاره به همکاری و مذاکرات آمریکا با چین در قالب گروه ۱+۵ برای دست یافتن به توافق هسته‌ای، گفت: این همکاری‌ها به این دلیل بود که برنامه هسته‌ای ایران چالشی برای آمریکا، همچنین برای چین ایجاد می‌کند. چالش‌های دیگری نیز ناشی از ایران است که روی چین هم اثر می‌گذارند، همان طور که چالش‌هایی برای نظام بین‌المللی وجود دارند که چین در آن‌ها نقش دارد و موجب نگرای جدی ماست. هر کشوری باید ماهیت روابطش با چین را مشخص کند.

وی در ادامه افزود که در زمینه ایران، عقیده داریم که مهم است که بقیه جهان به وضوح نشان دهند که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و آن چه تلاش‌های آن برای صادر کردن تروریسم و نفوذ مخرب در منطقه و فراتر از آن می‌خواند، چیزی نیست که هر کشوری تحمل و حمایت کند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->